background

Kawan atau Lawan ?

Assalamualaikum dan Hallu hallu !!!

So , see the post title gempak tak gempak tak ? hehehe

Hari ni aku nak cerita pasal KAWAN ATAU LAWAN ?

Okay , sekarang ni banyak orang dok bercerita pasal kawan makan kawan ni kan ? Kekadang aku pon naik bosan . Yang aku hairan , kenapa ada jugak manusia yang nak makan kawan sendiri dah kehabisan makanan ke uolls sampai nak makan kawan sendiri(okayy..yang ni melawak tak jadi ) hehehe . Maksud kawan makan kawan ni bukan makan ngap ! macam tuh tapi tikam belakang . Korang fahamkan maksud kawan makan kawan takkanlah tak paham .

Ciri-ciri kawan makan kawan ni atau lebih famous lagi Pengkhianat macam ni :

Sukar menerima hakikat
Okay , bila uolls berjaya mendapatkan apa yang uolls mahukan . Contohnya , kalau bebudak sekolah lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan cenggitulaa . Kawan korang akan memberikan komen-komen yang negatif dan berbaur dengki . Contohnya , "Ala , meniru ! Aku pon boleh!" ataupun "Aku boleh dapatkan yang lebih baikla !" .Tapi aku tak nafikan kekadang aku pon jealous gak dengan kengkawan aku yang dapat result okay daripada aku tapi takdelaa aku tuduh dia meniru . Aku nampak kot kengkawan aku ni study bagai nak gila takkan aku nak buat statement diorang meniru . Dan bila aku tahu result aku rendah daripada diorang , aku cuba tiru style diorang . Macammana diorang study , cara diorang susun jadual .

As a friend pulak , bila kita dah tahu yang kawan kita ni lemah bantulah . Ni tak , buat taktahu je kat kawan tuh . Lepastuh , macam mana dia nak berjaya kan ? Si lemah tuh pulak cuba-cuba laa bertanya dengan bebudak yang power , kalau kita tak usaha macam mana nak berjaya . Usaha takkan datang bergolek ! 

Macam Chipsmore (Kejap ada , kejap takde)
Okayy , yang ni pulak macam ni . Setiap orang pasti ada masalah . Kan , kan , kan ?Kadang-kadang kita pon nak someone terdekat dengar masalah kita .At least , dengan cara tuh kita boleh kurangkan sikit bebanan dan keserabutan kita . Mana tahu dia boleh tolong selesaikan masalah kita . Tapi , kawan kita ni pulak bila dia ada masalah macam-macam cara dia contact kita . Tapi bila kita ada masalah dia buat bodoh je . Bila kita nak luahkan perasaan kat diorang macam-macam alasan diorang bagi . Sibuk laa , ada kerja laa .Langsung tak hiraukan kita . Dia sibuk dok enjoy dengan kawan-kawan yang lain , tetapi kita dok berteriak sesorang .Spesies ni memang tak boleh buat kawan .Bila susah dicari ,bila senang dibuang .

Hmmm , what else ??? Actually , banyak lagi tapi aku dah ngantuk . So , kalau aku rasa rajin nak tambah , aku tambah . Tapi kalau malas , malaslah hehehe .

So , kepada insan-insan diluar sana . Bersahabatlah dengan ikhlas . Buang rasa iri hati ,dengki  , perasaan negatif terhadap kawan kita . Buat apa nak rasa semua tuh , kawan kita jugak kan ? Saling menolong laa , saya senang , awak senang . 

Alaa , macam Titanic tuh ,

You jump , I jump .


Got to go . Babaiii .

XOXO XD

No comments:

Post a Comment